Jak zapisać arkusz Excela jako szablon
- Wysłane przez Darek
- Kategorie Automatyzacja pracy
- Tagi: automatyzacja, szablon
Często nie korzystamy z prostych rozwiązań, bo na pierwszy rzut oka nie widzimy żadnych korzyści z ich wykorzystania. Tak miałem z szablonami w Excelu. Kiedyś tworzyłem raport i podczas zapisywania dodawałem mu w tytule słowo “PUSTE”. Jak potrzebowałem czysty plik do uzupełnienia to otwierałem plik z nazwą puste. Tylko czy jest to rozwiązanie optymalne, kiedy można taki plik zapisać jako szablon? Ale kiedy już zacząłem korzystać z szablonów to stwierdziłem, że jest to bardzo wygodne rozwiązanie.
Więc jak stworzyć szablon i go zapisać?
Może najpierw kilka założeń, jak ma wyglądać mój szablon:
- w lewym górnym miejscu powinno być logo LUBIĘ Excela,
- po prawej stronie dane kontaktowe, imię i nazwisko, adres email, nr kontaktowy telefonu,
- poniżej slogan,
- cały wiersz 5 będzie w kolorze zielonym (taki sam kolor jak wykorzystany w logo)
- cały górny pasek do 5 wiersza będzie cały czas wyświetlany, nie będzie się przewijał.
Więc pierwsze co robię to z zakładki Wstawianie klikam na Obrazy.
Następnie wskazuję plik obrazu, który chcę wykorzystać i klikam na przycisk Wstaw.
W komórkę D1 wpisuję swoje imię i nazwisko, w F1 email: i wyrównuje te komórkę do prawej, w G1 wpisuje adres info@lubieExcela.pl, I1 tel. i wyrównuje komórkę do prawej, a w J1 wpisuje nr 501 348 958.
Następnie w komórkę D3 wpisuję Szkolenia, kursy, porady, pomoc w Excelu.
Pozostało zaznaczyć cały wiersz 5 i wybrać kolor wypełnienia, w moim przykładzie nie ma tego koloru w zestawie, więc muszę ręcznie wpisać pożądana wartość koloru RGB: 0, 114, 54.
Powinienem jeszcze zablokować cały górny pasek, więc zaznaczam cały wiersz 6, następnie z zakładki Widok wybieram Zablokuj okienka i wybieram opcje u góry Zablokuj okienka.
To pozostało już tylko zapisać plik jako szablon, klikamy w menu Plik i Zapisz jako, wybieramy miejsce zapisu, nadajemy nazwę, a z poniższego pola wybieramy typ pliku na Szablon programu Excel (*.xltx).
Warto zwrócić uwagę, że można wybrać pomierzy trzema rodzajami szablonów, ten którego wybrałem, następnie szablon z obsługa makr oraz szablon, którego będzie można wykorzystać w starszych wersjach Excela.
No i to w zasadzie tyle, dziękuję za uwagę.
Tag:automatyzacja, szablon
Lubię Excela, polub go też. Ja chętnie Ci w tym pomgę.